Schaak Vereniging

Home Informatie Competitie Jeugd Galerij

In Memoriam, Anton van Mierlo

1941 - 2022

Op 29 maart bereikte mij het bericht dat Anton van Mierlo is overleden. Sinds februari 1978 een trouw lid van onze vereniging. Recentelijk was hij nog een keer aanwezig op een van de clubavonden en daar vertelde hij mij dat hij kwakkelde met de gezondheid en dat het onduidelijk was wat er precies aan mankeerde. Maar hij had het gevoel dat het de goede kant op ging en hoopte toch weer regelmatig de clubavonden te bezoeken.

Anton was een weinig opvallend lid. Maar ik realiseerde me pas dat hij toch echt een passie voor schaken moet hebben gehad toen ik de rouwkaart met daarop de schaakstukken prominent afgebeeld zag. Hij was een vast lid van het “rapid-clubje”. Oudere leden die de periodieke snelschaakavonden iets rustiger wilden beleven en daarom hun eigen competitie met een langzamer tempo dan de vluggeraars afwerkten. In de seizoenen 2016/2017, 2017/2018 en 2018/2019 toonde hij zich superieur in deze competities door ze te winnen.

Anton was ook duidelijk wanneer het misging op het bord. Luid en duidelijk ging bij blunders of verlies zijn adagium “Wat een kutspel !” door de zaal zodat alle aanwezigen wisten hoe laat het was.

Ik wens, namens de hele vereniging, de hele familie veel sterke in de verwerking van dit verlies.

Joost Duquesnoy